خدا می بیند...God sees جوانا! رهِ طاعت امروز گير×كه فردا نيايد جواني زپير
|
بر اساس خاطرۀ یکی از شاگردان آقا گفتم: «آقا! شوهرخواهرم مریض است؛ توی حرم دعایش کنید.» به شیوه باران، ص19 برچسبها: برچسبها: [ 6 / 9برچسب:خوشا دردی که درمانش تو باشی,فدات بشم حسین جان,پایان شب سیه سپید است,مرقدالامام الحسین,باید به حسین رسید,باحسین,یاحسین,اربعین,, ] [ 16:20 ] [ oroojloo ]
[
روايت شده است كه امام كاظم عليه السّلام به مردى روستايى زشت چهره رسيد و بر او سلام كرد و نزد او فرود آمد و زمانى دراز، با او گفتگو فرمود، سپس به او گفت كه آيا اگر نيازى برايش رخ داد آن را براى امام عليه السّلام انجام مى دهد. شخصى به امام عليه السّلام عرض كرد: اى پسر رسول خدا! آيا پيش اين [مرد روستايى زشت چهره] فرود مى آيى و نيازهايت را از او مى خواهى و حال آن كه او به شما نيازمندتر است؟ امام عليه السّلام فرمود: او بندهاى از بندگان خدا و بنا بر حكم قرآن، برادر و در سرزمين خدا همسايه [ما] است. بهترين پدران، آدم عليه السّلام، و برترين دينها، اسلام، ميان ما و او پيوند ايجاد كرده و چه بسا كه روزگار، ما را به او نيازمند گرداند و- پس از اينكه بر او تكبر ورزيديم- ما را در نزدش فروتن بيند، پس آنگاه امام عليه السّلام فرمود:با آن كس كه در شأن هم پيوندى با ما نيست پيوند مى داريم از ترس آن كه بى دوست بمانيم. تحف العقول / ترجمه حسن زاده، ص:755 برچسبها: [ 29 / 8برچسب:در سرزمين خدا همسايه [ما] است,تواضع امام کاظم علیه السلام,امام کاظم,تواضع,مرد روستایی,زشت,مرد روستایی زشت چهره,, ] [ 21:58 ] [ oroojloo ]
[
برچسبها: [ 20 / 5برچسب:فلسفه حرام بودن نگاه به نامحرم,,نگاه به نامحرم,نگاه,چشم,خدا,دیدن,زن,دختر,نامحرم,محرم,, ] [ 23:57 ] [ oroojloo ]
[
پرسش: اگر شب قدر يک شب است، پس چگونه در کشورها به حسب اختلاف افق مختلف مي شود؟ پاسخ: از ظاهر آيات قرآن کريم و روايات اهل بيت(ع) به خوبي استفاده مي شود که شب قدر يک شب است؛ زيرا کلمه »ليله» در عربي بر وحدت و يکي بودن دلالت دارد. «ليله القدر»؛ يعني شبي که قدر است. افزون بر آن، از چندين روايت استفاده مي شود که شب قدر يکي است؛ زراره در روايتي مي گويد: از امام باقر(ع) در مورد ليله القدر سؤال کردم؛. امام فرمود: شب بيست و يکم و يا شب بيست و سوم است؛. گفتم: مگر يک شب نيست؟ امام فرمود: بله . گفتم: پس مرا از آن آگاه کن؛ فرمود: چه عيبي دارد که دو شب کار نيک انجام بدهي.[1] در اخبار و روايات، براي شب قدر اهميت و آثار فراوان ذکر شده و احياي آن، با عبادت هزار ماه، يعني مساوي با هشتاد و سه سال و چند ماه شمرده شده است. اين امر مؤمنان را ترغيب مي کند که اين شب بزرگ را درک و آن را احيا کنند. با قطع نظر از اين که کدام يک از شب هاي سه گانه نوزدهم و بيست و يکم و بيست و سوم ماه رمضان شب قدر است، از دو جهت ديگر نيز شب قدر مورد سؤال قرار مي گيرد: اول اين که، شب و روز مناطق مختلف تفاوت دارد، پس شب کدام منطقه ليله القدر است؟ دوم اين که، گذشته از اين تفاوت، چه بسا به جهت اختلاف افق، شب قدر دو منطقه در دو شب خواهد بود؛ به عنوان مثال، اگر ابتداي رمضان در منطقه اي شرقي مانند ايران روز شنبه باشد و ابتداي رمضان در منطقه اي غربي مانند عربستان و يا کشورهاي آفريقايي و اروپايي روز يکشنبه، به طور طبيعي، شب قدر در ايران يک روز زودتر از مناطق غربي خواهد بود. حال اين پرسش پديد مي آيد که کدام يک از اين دو شب، ليله القدر است؟ از ظاهر روايات استفاده مي شود که براي هر منطقه اي از جهان، شب هاي بيست و يکم و يا بيست و سوم رمضان، مطابق با افق آن منطقه، شب قدر براي آن منطقه است و تعدد ناشي از اختلاف زمان طلوع و غروب خورشيد در مناطق مختلف و نيز تعدد ناشي از اختلاف افق، منافات با وحدت ليله القدر ندارد . چرا؟! آيت الله مکارم شيرازي وجه و چرايي مسئله را اين گونه تحليل مي کنند: شب عبارت است از سايه نيم کره زمين که بر نيم کره ديگر مي افتد و اين سايه، همراه گردش زمين در حرکت است و يک دوره کامل آن بيست و چهار ساعت انجام مي شود. بنابراين، ممکن است شب قدر، يک دور کامل حرکت وضعي زمين به خودش باشد؛ يعني مدت بيست و چهار ساعت تاريکي که تمام نقاط زمين را زير پوشش قرار مي دهد شب قدر است که آغاز آن از يک نقطه شروع مي شود و در نقطه ديگر پايان مي يابد. برای مطالعه ی ادامه ی پاسخ روی «ادامه مطلب» کلیک کنید. برچسبها: ادامه مطلب [ 17 / 4برچسب:شب قدر,شبهه درباره شب قدر,شب قدر چندتاست؟,اگر شب قدر,شب قدر در گشورهای مختلف,, ] [ 20:34 ] [ oroojloo ]
[
«اِنَّهُ اَوْحَي اللهُ اّلي نَبِيٍّ مِنْ اَنْبِيِائِه قُلْ لِلْمُوءمِنينَ لا تَلْبِسْوا لِباسَ اَعْدائي ولا تَطْعِمُوا مَطَاعِمَ اَعْدائي وَلا تَسْلُكُوا مَسالِكَ اَعْدائي، فَتَكُونُوا اَعْدائي». امام صادق عليه السلام : خداوند به يكي از پيامبران وحي كرد كه به مؤمنان بگو: در لباس،خوراك وآداب و رسوم، دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهيد كه اگرچنين كنيد، شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب مي گرديد . وسائل الشيعه 3/279 برچسبها: [ 1 / 3برچسب:اَوْحَي اللهُ,,pd,,pd,gfhs ihd [ndn,لباس,لباس جدید,مدل های غربی,غذاهای غربی,غذای الهی,غذاهای اسلامی,آداب بیگانگان,آداب و رسوم,آداب و رسوم الهی,فرهنگ غربی,دشمن خدا؟,مثل غربی ها,به آنها بگو,لباس غربی,مدل غربی,مدل تروپایی,مدل اروپایی,مدل آمریکایی,غذاهای خارجی,لباسهای خارجی,, ] [ 12:39 ] [ oroojloo ]
[
تقلب درامتحان! سوال:اگردانش آموز يا دانشجويي در امتحانات با تقلب نمرۀ قبولي كسب كند و به مرحلۀ بالاتر برود و از مزاياي آن استفاده كند ، حكم استفاده از اين مزايا چيست؟ حضرت آيت الله خامنه اي: تقلب حرام است ولي اگر تخصص و مهارت لازم را براي كاري كه براي آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعايت شده ، استخدام و دريافت حقوق اشكال ندارد. حضرت آيت الله فاضل لنكراني: مشكل است،شرعاً نمي تواند از اين مزايا استفاده كند.(1) حضرت آيت الله بهجت: بايد جبران كند آن درس را. حضرت آيت الله تبريزي: تقلب دروغ عملي است و جايز نيست و اگر كسي اين كار را كرد و متصدي كاري شد كه خُبرويت نمي خواهد و مانند ديگران كاركرد مانعي ندارد و درصورتي كه آن كار خبرويت مي خواهد و شخص مذكور خبرويت آن را ندارد ، تصدي آن جايز نيست. حضرت آيت الله مكارم شيرازي: درصورتيكه در يكي دو مادۀ درسي تقلب كرده باشد هرچند كارخلاف كرده ولي مدرك گرفته شده و ادامه تحصيل و استخدام با آن مدرك اشكال ندارد. حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: تقلب در هر امري جايز نيست. حضرت آيت الله سيستاني: استفادۀ او اشكال ندارد گرچه عمل او جايز نيست. (1) جامع المسائل1/62 مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد،ج3،ص111 و112 برچسبها: [ 8 / 11برچسب:تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,تقلب درامتحان,, ] [ 1:18 ] [ oroojloo ]
[
سرّ آفرينش و خلقت مگس ؟! روزى منصور دوانيقى در محضر مبارك امام صادق عليه السّلام بود مگسى بر او نشست، منصور آن را پراند، باز بر وى نشست و منصور براى بار دوّم آن را پراند، مگس براى مرتبه سوّم بر او نشست، وى به امام عليه السّلام عرض كرد: براى چه خداوند متعال مگس را آفريده است؟ حضرت فرمودند: براى اين كه به واسطهاش ستمگران را خوار و ذليل كند . امام صادق عليه السّلام فرمودند :اگر مگس بر روى طعام مردم نمىنشست تمام آنها مبتلا به جذام مىشدند .
حدثنا محمد بن علي ماجيلويه رضي الله عنه عن عمه محمد بن أبي القاسم عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي عن أبيه عمن ذكره عن الربيع صاحب المنصور قال قال المنصور يوما لأبي عبد الله (ع) و قد وقع على المنصور ذباب فذبه عنه ثم وقع عليه فذبه عنه ثم وقع عليه فذبه عنه فقال يا أبا عبد الله لأي شيء خلق الله تعالى الذباب قال ليذل به الجبارين . حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس رضي الله عنه قال حدثنا أبي عن محمد بن أبي الصهبان عن ابن أبي عمير عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله (ع) قال لو لا ما يقع من الذباب على طعام الناس ما وجد فيهم إلامجذوما . علل الشرایع-شیخ صدوق ره-ج2 ، باب دويست و چهل و نهم ، ص 586-584
برچسبها: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله): «لاتَزال اُمّتی بِخیرٍما اَمروا بِالمَعروفِ و نهوا عَنِ المنکرِ و تَعاونوا علی البرِ، فاذا لم تفعلوا ذلک نزعت مِنهم البَرکات وَسلّط بَعضهم علی بعضٍ ولم یکن لَهم ناصرفِی الارضِ ولا فی السماءِ» امت من درخیروخوبی خواهند بود مادامی که امربه معروف ونهی ازمنکرکنند وبرنیکی ها تعاون داشته باشند.زمانی که اینگونه نباشند ، برکات ازآن ها سلب می شود و بعضی بر بعض دیگرمسلط می شوند و برای آنها در زمین وآسمان یاوری نخواهد بود. «وسایل الشیعه 11/398»
برچسبها: پیامبراکرم«صلی الله علیه و آله»: «قسم به کسی که جانم در دست اوست ، برخی امّتم در قیامت به صورت خوک و میمون محشور می شوند ، به خاطر مدارا کردن آنها در برابر معاصی و خودداری از نهی از منکر درحالی که قدرت آن را دارند .» کنزالعمال3/83 برچسبها: [ 16 / 3برچسب: احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر, amre be maroof va nahye az monkar, امر به معروف, نهی از منکر, نهی از منکر, امر به معروف, الامر بالمعروف والنهی عن المنکر, احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر, امرونهی, احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف, احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر, اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر, اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر, اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر, , , ] [ 15:3 ] [ oroojloo ]
[
سهم و نصيب امام حسين عليه السلام از اين عبادت (امر به معروف و نهی از منکر )نيز بيش از ديگران است و آن حضرت مكلف به انجام اين فريضه شد با اينكه مى دانست انجام اين عبادت به ايشان ضرر مى رساند. حتى به قاتلش آنگاه كه سر مبارك او را از تن جدا كرد، لبخند زد و او را موعظه فرمود. و سر بريده آن حضرت راهب نصرانى را دعوت به اسلام كرد. آيا چنين امر به معروفى از غير حسين عليه السلام ديده يا شنيده ايد، هرگز !؟ آيت الله شيخ جعفر شوشترى ، زيتون (ترجمه خصائص الحسينيه) ، مترجم : دكتر خليل الله فاضلى ، عنوان سوم : صفات ، اخلاق و عبادت امام حسين عليه السلام در روز عاشورا
برچسبها: [ 16 / 3برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر, amre be maroof va nahye az monkar, امر به معروف, نهی از منکر, نهی از منکر, امر به معروف, الامر بالمعروف والنهی عن المنکر, احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر, امرونهی, احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف, احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر, اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر, اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر, اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر, , امام حسین ع و امربه معروف ونهی از منکر,سر بريده آن حضرت راهب نصرانى ,لبخند زد و او را موعظه فرمود,, ] [ 14:42 ] [ oroojloo ]
[
به حضرت عيسي عليه السلام وحي رسيد كه : اول نفس خودت را پند بده ،اگر پندپذیر شدی ، آن وقت مردم را پند گوی و اگرنه از من حیا و شرم کن . احياءالعلوم،ج2،ص 275 برچسبها: پیامبراکرم«صلی الله علیه و آله»: «قسم به کسی که جانم در دست اوست ، برخی امّتم در قیامت به صورت خوک و میمون محشور می شوند ، به خاطر مدارا کردن آنها در برابر معاصی و خودداری از نهی از منکر درحالی که قدرت آن را دارند .» کنزالعمال3/83 javani.loxblog.com برچسبها: [ 21 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 1:1 ] [ oroojloo ]
[
عَنْ رَسُولِاللَّه ( صلي الله عليه وآله ) : أَلا اُخْبِرُكُمْ عَنْ اَقْوامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِياء وَ لا شُهدَاء تَغْبِطُهُمْ النّاسُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ... اللَّهُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اللَّهُ. پیامبراکرم صلی الله علیه وآله : آیا شما راخبردهم به اقوامی که پیامبر و شهید نیستند ، ولی در قیامت انبیاء وشهداء برآنها غبطه می خورند؟ آنان کسانی هستند که بندگان خدا را دوست دارند و در روی زمین خیرخواه آنان هستند ،آنها را به آنچه خداوند دوست دارد امر و از آنچه اکراه دارد نهی می کند . بحارالانوار2/24
برچسبها: [ 17 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 23:9 ] [ oroojloo ]
[
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : هيچ قومي نيست كه معصيت كنند و در ميان ايشان كسي باشد كه قدرت داشته باشد ايشان را منع كند و نكند، مگر بيم آن است كه خداي تعالي فراگيرد ايشان را به عذابي كه از نزد او نازل مي گردد. محجه البيضاء ،ج4،ص98 و احياءالعلوم،ج2،ص270 www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 16 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 23:51 ] [ oroojloo ]
[
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : چگونه بر شما مي گذرد ، زماني كه زنانتان فاسد و آلوده شده اند و جوانانتان به طرف فسق و فجور روي آورده اند؟و اين هنگامي پيش مي آيدكه شما امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنيد. وسائل الشيعه،ج11ص396
برچسبها: [ 15 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و النهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,زنان فاسد,جوانان فاجر,جوانان فاسق,زمانی که,,,, ] [ 23:49 ] [ oroojloo ]
[
امام على عليهالسلام : الأمرُ بِالمَعروفِ أفضَلُ أعمالِ الخَلقِ . امر به معروف برترین كارهاى مردم است . غرر الحكم : 1977 برچسبها: [ 10 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 18:23 ] [ oroojloo ]
[
امام على عليهالسلام : قِوامُ الشريعةِ الأمرُ بِالمَعروفِ ، والنَّهيُ عَنِ المُنكَرِ ، وإقامَهُ الحُدودِ . پايندگى شريعت به امر به معروف و نهى از منكر و بر پاداشتن حدود (الهى) است .
غرر الحكم:6817 برچسبها: [ 10 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 18:11 ] [ oroojloo ]
[
إنَّ اللّهَ عز و جل لَيُبْغِضُ المُؤْمِنَ الضَّعيفَ الّذي لا دِينَ لَهُ ، فقيلَ لَهُ : وما المُؤْمِنُ الّذي لا دِينَ لَهُ ؟ قالَ : الّذي لا يَنهى عَنِ المُنكَرِ . پيامبر خداصلى الله عليه و آله و سلّم : خداوند عز و جل از مؤمن ضعيفى كه دين ندارد تنفّر دارد . عرض شد : مؤمنى كه دين ندارد كيست ؟ فرمود : كسى كه نهى از منكر نمىكند . الكافي : 5 / 59 / 15 برچسبها: [ 10 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,مومن ضعیف بی دین,اهمیت امر به معروفونهی از منکر برای مسلمان,چه کسی مورد تنفر خداست؟,, ] [ 17:53 ] [ oroojloo ]
[
مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ . پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله : کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد . کنزالعمال
برچسبها: [ 10 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروف و نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,رعایت آداب مناسب برای امربه معروف,, ] [ 17:45 ] [ oroojloo ]
[
مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَرٍ بِقَلبِهِ ويَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الْأحياءِ . امام علی علیه السلام :
كسى كه منکر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند ، مرده اى است ميان زندگان.
تهذيب الأحكام ، ج 6 ، ص 181
برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 2:37 ] [ oroojloo ]
[
نَصرُ الْمَظلُومِ وَالْأمرُ بِالْمَعرُوفِ وَالنَّهيُ عَنِ الْمُنكَرِ جِهادٌ . پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله : يارى رساندن به ستمديده و امر به معروف و نهى از منكر جهاد در راه خداست . جامع الأحاديث قمى، ص 125 برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 2:25 ] [ oroojloo ]
[
.. وَ ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها وَ الجِهادُ فى سَبيلِ اللّهِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَ النَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ ؛ امام على عليه السلام : همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره اى است در درياى عميق . نهج البلاغه، حكمت 374 برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 2:14 ] [ oroojloo ]
[
مَن أَمَرَ بِالمَعرُوفِ وَ نَهى عَنِ المُنكَرِ فَهُوَ خَليفَةُ اللّهِ فِى الأرضِ وَخَليفَةُ رَسُولِهِ .رسول خدا صلى الله عليه و آله : هر كس امر به معروف و نهى از منکر نمايد ، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست . مستدرك الوسايل، ج12، ص179، ح13817 برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 1:53 ] [ oroojloo ]
[
إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهيَ عَنِ المُنكَرِ سَبيلُ الأنبياءِ ، وَمِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فَريضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ،
وتَأمَنُ المَذاهِبُ ، وتَحِلُّ المَكاسِبُ ، وتُرَدُّ المَظالِمُ ، وَتَعمُرُ الأرضُ ، وَيُنصَفُ مِنَ الأعداءِ ، وَيَستَقيمُ الأمرُ . امام باقرعلیه السلام امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه ی صالحان است و فريضه ی بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه ی آن بر پا مىشود ، راهها امن مىگردد و درآمدها حلال مىشود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمىگردد، زمين آباد مىشود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مىشود وكارها سامان مىپذيرد. كافى، ج5، ص56، ح1 برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 1:43 ] [ oroojloo ]
[
مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَليُغَيِّرهُ بِيَدِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِقَلبِهِ وَذلِكَ أضعَفُ الإيمانِ . رسول خداصلى الله عليه و آله : هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغيير دهد ، كه پائينترين درجه ی ايمان همين (تغيير قلبى) است . نهج الفصاحه، ح3010
برچسبها: [ 9 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 1:23 ] [ oroojloo ]
[
أوحَى اللّهُ تَعالى إلى شُعَيبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِن قَومِكَ مِائَةَ أَلفٍ: أَربَعينَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّينَ أَلفا مِن خيارِهِم فَقالَ : يارَبِّ هؤُلاءِ الشرارُ فَما بالُ الخيارِ ؟! فَأَوحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَيهِ : داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم يَغضِبُوا لِغَضَبى . خداى تعالى به شعيب پيامبر وحى فرمود كه: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر بدكار را، شصت هزار نفر از نيكانشان را. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند اما نيكان چرا ؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود كه : آنان با گنهكاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نيامدند.
كافى ، ج5 ، ص56 www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 3:37 ] [ oroojloo ]
[
لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى فَإذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ و َلَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ؛ رسول خداصلى الله عليه و آله : تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به يارى يكديگر بشتابند در خير و سعادت خواهند بود، اما اگر چنين نكنند ، بركتها از آنان گرفته شود وگروهى بر گروه ديگر سلطه پيداكنند ونه در زمين ياورى دارند و نه در آسمان . تهذيب الاحكام، ج6، ص181، ح22 www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 3:28 ] [ oroojloo ]
[
مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَ أَمِنَ كَيدَهُ . حضرت علىعلیه السلام : هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را به خاك ماليده و از مكر او در امان مى ماند . كافى،ج2، ص50 ، ح1 www.javani.loxblog.com برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 3:20 ] [ oroojloo ]
[
رسول خداصلى الله عليه و آله : امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود ميانهروى نمايد و به آنچه امر و نهى مىكند، دانا باشد . لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛ بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64 برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر,, ] [ 3:3 ] [ oroojloo ]
[
إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم . رسول خداصلى الله عليه و آله : هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود . امالى شیخصدوق ( ره ) ، ص254 برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 2:53 ] [ oroojloo ]
[
إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنكَرِ لا يُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لكِن يُضاعِفانِ الثَّوابَ وَيُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما كَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ . امام على عليه السلام : امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديك مىكنند و نه از روزى كم مىنمايند، بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مىسازند و برتر از امر به معروف و نهى از منكر سخن عادلانهاى است نزد حاكمى ستمگر. غررالحكم ، ج2، ص611 ، ح3648
برچسبها: [ 6 / 1برچسب:احادیثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر,amre be maroof va nahye az monkar,امر به معروف,نهی از منکر,نهی از منکر,امر به معروف,الامر بالمعروف والنهی عن المنکر,احادیث المعصومین علیهم السلام حول الامر بالمعروف و والنهی عن المنکر,امرونهی,احادیثی زیبا پیرامون امر به معروف,احادیثی زیبا پیرامون نهی از منکر,اثرات ترک امر به معروفو نهی از منکر,اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر,اثرات منفی ترک امر به معروف و نهی از منکر,, ] [ 2:35 ] [ oroojloo ]
[
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ سوره مبارکه ص ، آیه 62 درقيامت،سردمدارانِ گمراهي همچون ابوجهل ها و ابولهب هاهنگامي كه مي بينند اثري از عمارياسرها ومصيب ها وبلال ها در دوزخ نيست ، به خود مي آيند و از يكديگر مي پرسند: پس اين افراد چه شدند؟ما آنها را مشتي اخلالگر و اشرار و اوباش مي دانستيمكه براي به هم زدن آرامش اجتماع و از بين بردن افتخارات نياكان ما به پا خواسته بودند . ما برچسب اشراربودن به آنها مي زديم (1) ودردنيا آنها را ريشخند مي كرديم . اينك نمي دانيم كه ما اشتباه كرده ايم وآنها نجات يافته اند يا چشمهاي ما اشتباه مي كند و آنها هم درآتش اند. (2) در روايتي ازامام صادق (علیه السلام) آمده است كه به يكي از يارانش فرمود : خداوند از شما پيروان مكتب اهل بيت در قرآن ياد كرده ؛ آنجا كه دشمنان شما در آتش دوزخ مي گويند : چرا ما دراينجا مرداني راكه ازاشرارمي شمرديم،نمي بينيم؟...به خدا سوگند مقصود ازاين مردآن،شما هستيد كه گروهي شما را اشرار مي پندارند. به خدا سوگند، شما در بهشت شادمان ومسروريد ؛ درحالي كه دوزخيان درجهنم دنبال شما مي گردند. (3) 1-نمونه،ج19،ص325 2-الميزان،ج17،ص221 3-نمونه،ج19،ص327 برچسبها: قسمتی از ترجمه ی دعاى حضرت امام حسين عليه السلام در روز عرفه: ستايش خاص خدايى است كه ... مهربان نسبت به هر نالان... و او است كه دعاها را شنواست و گرفتاريها را برطرف كند و درجات را بالا برد... معبودى جز او نيست و چيزى با او برابرى نكند و چيزى همانندش نيست و او شنوا است و بينا و دقيق و آگاه و او بر هرچيز توانا است خدايا من بسوى تو اشتياق دارم و به پروردگارى تو گواهى دهم اقرار دارم به اينكه تو پروردگار منى و بسوى تو است بازگشت من آغاز كردى وجود مرا به رحمت خود پيش از آنكه باشم چيز قابل ذكرى و مرا از خاك آفريدى آنگاه در ميان صلبها جايم دادى و ايمنم ساختى از حوادث زمانه و تغييرات روزگار و سالها و همچنان همواره از صلبى به رحمى كوچ كردم در ايام قديم و گذشته و قرنهاى پيشين و از روى مهر و راءفتى كه به من داشتى و احسانت نسبت به من مرا به جهان نياوردى در دوران حكومت پيشوايان كفر آنان كه پيمان تو را شكستند و فرستادگانت را تكذيب كردند ولى در زمانى مرا بدنيا آوردى كه پيش از آن در علمت گذشته بود از هدايتى كه اسبابش را برايم مهيا فرمودى و در آن مرا نشو و نما دادى و پيش از اين نيز به من مهر ورزيدى بوسيله رفتار نيكويت و نعمتهاى شايانت كه پديد آوردى خلقتم را از منى ريخته شده و جايم دادى در سه پرده تاريكى (مشيمه و رحم و شكم ) ميان گوشت و خون و پوست و گواهم نساختى در خلقتم و واگذار نكردى به من چيزى از كار خودم را سپس بيرونم آوردى بدانچه در علمت گذشته بود از هدايتم بسوى دنيا خلقتى تمام و درست و در حال طفوليت و خردسالى در گهواره محافظتم كردى و روزيم دادى از غذاها شيرى گوارا و دل پرستاران را بر من مهربان كردى و عهده دار پرستاريم كردى مادران مهربان را و از آسيب جنيان نگهداريم كردى و از زيادى و نقصان سالمم داشتى پس برترى تو اى مهربان و اى بخشاينده تا آنگاه كه لب به سخن گشودم و تمام كردى بر من نعمتهاى شايانت را و پرورشم دادى هرساله زيادتر از سال پيش تا آنگاه كه خلقتم كامل شد و تاب و توانم به حد اعتدال رسيد واجب كردى بر من حجت خود را بدين ترتيب كه معرفت خود را به من الهام فرمودى و بوسيله عجايب حكمتت به هراسم انداختى و بيدارم كردى بدانچه آفريدى در آسمان و زمينت از پديده هاى آفرينشت و آگاهم كردى به سپاسگزارى و ذكر خودت و اطاعت و عبادتت را بر من واجب كردى و آنچه رسولانت آورده بودند به من فهماندى و پذيرفتن موجبات خوشنوديت را برايم آسان كردى و در تمام اينها به يارى و لطف خود بر من منت نهادى سپس به اينكه مرا از بهترين خاكها آفريدى راضى نشدى اى معبود من كه تنها از نعمتى برخوردار شوم و از ديگرى منع گردم بلكه روزيم دادى از انواع (نعمتهاى ) زندگى و اقسام لوازم كامرانى و اين بواسطه آن نعمت بخشى بزرگ و بزرگترت بود بر من و آن احسان ديرينه ات بود نسبت به من تا اينكه تمام نعمتها را بر من كامل كردى و تمام رنجها و بلاها را از من دور ساختى باز هم نادانى و دليرى من بر من جلوگيرت نشد از اينكه راهنماييم كردى بدانچه مرا به تو نزديك كند و موفقم داشتى بدانچه مرا به درگاهت مقرب سازد كه اگر بخوانمت پاسخم دهى و اگر بخواهم از تو به من عطا كنى و اگر اطاعتت كنم قدردانى كنى و اگر سپاسگزاريت كنم بر من بيفزايى و همه اينها براى كامل ساختن نعمتهاى تو است بر من و احسانى است كه نسبت به من دارى پس منزهى تو ... . برچسبها: [ 15 / 8برچسب:امام حسین,عرفه,علیه السلام,دعا,دعای شیرین,دعای زیبا,دعای دلنشین,روز عرفه,دعای خانوادگی,, ] [ 10:56 ] [ oroojloo ]
[
بسم الله الرحمن الرحیم امر به معروف و نهی از منکر در چه مواردی مناسبتر است؟ امربه معروف و نهی از منکر شرایطی داره که اگر اون شرایط موجودباشه واجب میشه که این شرایط در رساله ی امام خمینی ره اینها هستند: اول: آنکه کسى که مى خواهد امر و نهى کند، بداند که آنچه شخص مکلف به جا نمى آورد، واجب است بجا آورد، و آنچه بجا مى آورد، بايد ترک کند. و بر کسى که معروف و منکر را نمى داند، واجب نيست. دوم: آنکه احتمال بدهد امر و نهى او تاثير مى کند. پس اگر بداند اثر نمىکند، واجب نيست. سوم: آنکه بداند شخص معصيت کار بنا دارد که معصيت خود را تکرار کند. پس اگر بداند يا گمان کند يا احتمال صحيح بدهد که تکرار نمى کند، واجب نيست. چهارم: آنکه در امر و نهى مفسده اى نباشد. پس اگر بداند يا گمان کند که اگر امر يا نهى کند، ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى قابل توجه به او مى رسد، واجب نيست. بلکه اگر احتمال صحيح بدهد که از آن، ترس ضررهاى مذکور را پيدا کند، واجب نيست. بلکه اگر بترسد که ضررى متوجه متعلقان او مى شود، واجب نيست. بلکه با احتمال وقوع ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى موجب حرج بر بعضى مؤمنين، واجب نمى شود. بلکه در بسيارى از موارد حرام است. ولی گاهی اوقات برای بعضی اشخاص امر به معروف و نهی از منکر در موارد خاصی اهمیت و مناسبت بیشتری پیدا میکنه مثل اینکه خودِخانم ها درباره ی مسأله ی حجاب و عفاف به همدیگه تذکر بدهند تا از دخالت آقایون که تذکر دادن درباره ی این مسائل احیانا میتونه باعث مفسده و یا مورد تهمت قرارگرفتن ایشون بشه جلوگیری به عمل بیاد . مثلا در جامعه ی امروزی که گناه کردن مثل آب خوردن است نمی توان در هرلحظه و دقیقه به افراد تذکرداد عمل کردن به این واجب الهی نباید موجب اختلال در زندگی خودمون بشه ،با اولویت بندی ،برنامه و البته دوری از فرار از مسئولیت های الهی و دوری از توجیه و با توکل به خدا حرکت کنیم.یادم باشه که بهترین امر به معروف و نهی ازمنکراعمال خودمه که الگوی دیگران قرار میگیره . و ممکن است گاهی موجب خشم آنان شود پس باید چه کنیم؟ امر به معروف و نهی از منکر غیر از شرایطی که ذکر شد دارای مراتبی هم هست که شما رو به رساله ی مرجع تقلیدتون ارجاع میدم.با اطلاع از مراتب این واجب مهم الهی و با برخورد صحیح و محترمانه مخصوصا درباره ی افرادی که سنشون از ما بیشتره و یا شخصیت محترم و مؤدبی دارند مانع خشم و عصبانیت اونها بشیم.
برچسبها:
امام هادی علیه السلامفرمودند:
إِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلعَدلُ فِیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرَامٌ أَن یُظَنَّ بِأَحَدٍ سُوءً حَتَّی یعلَمَ ذَلِكَ مِنهُ، وَإِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلجَورُ أَغلَبَ فِیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیراً مَا لم یَعلَم ذَلِكَ مِنهُ.
هرگاه روزگاری بود كه عدالت در آن بر ستم غالب باشد، حرام است كه به كسی گمان بد بری مگر این كه بدی او بر تو معلوم شود و هرگاه روزگاری بود كه در آن ظلم و ستم بر عدل و دادگری غالب باشد، پس جایز نیست که کسی به كس دیگر گمان نیك برد، مگر این كه خوبی او بر وی معلوم شود .
أعلام الدین ، ص 312 و بحارالانوار ، 84 /286
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم،فصل چهارم : در ذكر چند كلمه موجزه منقوله از حضرت هادى عليه السلام ،ص 691 برچسبها: [ 27 / 2برچسب:گمان خوب,گمان بد,تفاوت الازمنة,تفاوت زمان ها,زمان چه زمانی است؟,زمان عدل,زمان جور,زمان ظلم,زمان خوبی ها,, ] [ 16:27 ] [ oroojloo ]
[
آیا ملائکه ، گریه و خنده هم دارند ؟ پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل پرسید :آیا ملائکه ، گریه و خنده هم دارند ؟
گفت : آری از سه کس از روی تعجب می خندند و برسه کس از روی ترحم و دلسوزی می گریند ؛
اما خنده :
یکی ازکسی که سراسرروز سخنان یاوه گوید ، و چون شب شود نماز عشا خوانده و باز یاوه سرایی کند ، ملائکه خندند و گویند : ای بی خبر صبح تا به شام سیر نشدی ! اکنون سیر می شوی ؟ دیگر از دهقانی که بیل و کلنگ برداشته به بهانه ی تعمیر و اصلاح زمین خود دیوار مشترک را می ساید تا به سهم خویش بیافزاید ؛ ملائکه (از این سفاهت ) خنده کنند و گویند : آن زمین پهناور تو را سیر نکرد این مختصر سیرت می کند ؟! سوم : از زنی که در زندگی ، خود را از بیگانه نپوشیده پس از مرگ او را در قبر نهند و بدنش را بپوشانند که از دیده ها پنهان باشد ؛ ملائکه خندند و گویند : هنگامی که مورد رغبت بود او را نهان نکردید ، اینک مستور کنید که مورد نفرت و انزجار است .
اما گریه ملائکه :
یکی بر غریبی است که در راه طلب علم بمیرد ، دوم : بر زن و مردی سالخورده که آرزوی فرزند کنند ، در آخر عمر پسری نصیبشان شود خرسند شوند ودل به او ببندند که در آخر کار به ما خدمت کند و پس از مر گ جنازه ی ما را تشییع کند آنگاه پسر پیش از پدر و مادر جان سپارد ملائکه قبل از پدر و مادر بر او بگریند ؛ سوم : بر یتیمی که نیمه شب بیدار شود و گریان سراغ مادر رود غافل از اینکه مادرش مرده ، دایه با خشونت فریاد می زند : چرا گریه می کنی ؟ کودک بینوا متوجه مرگ مادر شده ناامید خاموش می گرددملائکه به حال غربت او می گریند .
آیت الله مشکینی(ره)،نصایح ، مترجم : آیت الله احمد جنتی ، باب پندهای سه گانه ، ص 124 و 125 .
www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 13 / 2برچسب:آیا ملائکه , گریه و خنده هم دارند ؟,بی غیرتی,زن بی حجاب,دهقان حریص,مرد یاوه سرا,زن یاوه سرا,یاوه گو,یاوه سرایی,بعد از نماز عشا یاوه گو,غریب در راه علم,فرزنددار شدن در آخر عمر,از دست دادن فرزند در آخرعمر,یتیم و دایه نامهربان,غربت یتیم,, ] [ 23:4 ] [ oroojloo ]
[
…عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى ابْنِ
مَرْيَمَيَا مُعَلِّمَ الْخَيْرِ أَعْلِمْنَا أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَشَدُّ فَقَالَ أَشَدُّ
الْأَشْيَاءِ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالُوا فَبِمَ يُتَّقَى غَضَبُ اللَّهِ ؟
قَالَ بِأَنْ لَا تَغْضَبُوا قَالُوا وَ مَا بَدْءُ الْغَضَبِ؟ قَالَ الْكِبْرُ وَ
التَّجَبُّرُ وَ مَحْقَرَةُ النَّاسِ.
امام صادق عليه السّلام فرمود: حواريون به عيسى بن مريم گفتند اى آموزگار خير ما را بياموز كه سخت تر از هر چيز چيست؟ فرمود: سخت تر از هر چيز، خشم خداى عزّ و جلّ است، گفتند: به چه وسيله ميتوان از خشم خداوند در امان بود؟ فرمود: به اينكه خشمناك نشويد گفتند: سرچشمه خشم چيست؟ فرمود: تکبر و گردن کشی و مردم را كوچك شمردن. محمد ابن علی ابن بابویه(شیخ صدوق (ره))،الخصال المحمودة و المذمومة،باب الواحد،ج 1،ص 18 .
www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 13 / 2برچسب:سخت تر از هر چيز, خشم خداى عزّ و جلّ است,خشم,عصبانیت,سخت ترین,سخت تر از هرچیز,خشم و غضب,چگونه از خشم خدا در امان بمانم,چگونه از خشم خدا در امان بمانیم,, ] [ 22:52 ] [ oroojloo ]
[
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند :مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ وَصِيَّة مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً.
کسی که بدون وصیت از دنیا برود مرگش مرگ جاهلی خواهد بود .
وسایل الشیعه ، باب 1 ، ح 7
www.javani.loxblog.com
برچسبها: [ 14 / 1برچسب:وصیت کردن,وصیت کنیم,بدون وصیت,مرگ جاهلی,کسی که به مرگ جاهلی می میرد,, , ] [ 7:1 ] [ oroojloo ]
[
تذکرات قبل از نوشتن وصیت نامه قبل از نوشتن وصیت، این یادآوری ها مطالعه شود . 1 – برای تنظیم وصیت نامه، حتما به عالم دینی که به مسائل آشنائی کامل داشته باشد مراجعه فرمایید . 2 – وصی انسان باید مورد وثوق و اطمینان باشد که به وصیت عمل خواهد کرد . 3 – همه ساله وصیت نامه را مورد تجدید نظر قرار دهید تا اگر مواردی از آن نیازمند تغییر و یا اصلاح بود ، این کار انجام پذیرد . 4 – بهتر است همان گونه که امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید ، خودمان وصی خود باشیم و آن چه از کارهای خیر که دوست داریم بعد از ما برای ما انجام دهند ، خود انجام دهیم . 5– برای وصیت نامه از چند نفر از افراد مورد اعتماد به عنوان شاهد استفاده کنیم . 6– انسان فقط نسبت به یک سوم از دارائی خود پس از مرگ ،اختیار دارد و بیش از آن از اختیار ما بیرون است و چگونگی تقسیم آن به گونه ای است که خداوند معین فرموده است ، بنابراین نمی توان وصیت کرد که مثلا ارث پسر و دختر یکسان باشد و یا بیش از آن چه خداوند معین فرموده است به یکی از وارثان پرداخت شود مگر آن که همه وارثان به این گونه تقسیم رضایت دهند، هم چنین محروم کردن از ارث معنا ندارد و بی تاثیر است . 7– وصیت به یک سوم برای امور خیریه در صورتی خوب است که وارثان ما ، نیازمند نباشند اما در صورتیکه آنان حقیقتا نیازمندند، بهتر است به کمتر از یک سوم مثلا یک چهارم یا یک پنجم وصیت کرد و یا با توجه به میزان نیازمندی ورثه اصلا برای امور خیریه وصیتی نکرد . 8– امکان رجوع از وصیت تا آخرین لحظه حیات امکان پذیر است ، بنابراین هرگاه انسان بخواهد وصیت خود را تغییر دهد و به شکل دیگری وصیت کند ممکن است . 9– وصیت نامه را حتما در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسانیم . 10– در مورد مهر همسر، به فتوای بعضی از مراجع تقلید باید پرداخت آن به نرخ روز و با محاسبه تورم صورت پذیرد در این مساله باید از مراجع تقلید خود سوال کنیم . 11– نایب گرفتن در حج واجب پس از مرگ ،در صورتی واجب است که حج بر انسان مستقر شده باشد اما در مورد کسانی که درهمان سال استطاعت ، ثبت نام کرده و قبل از آن که نوبت آنان فرا رسد از دنیا می روند با توجه به فتاوای مختلف مراجع تقلید ،باید هر کسی حکم مساله را از مرجع تقلید خود سوال کند . 12– برای گرفتن نایب در حج و یا قضای نماز و روزه حتما با دفتر مراجع تقلید ارتباط برقرار کنید ، زیرا نایب شرایط خاصی دارد و هر کسی نمی تواند در این امور نیابت کند به ویژه در نیابت حج
13– کسانی که فرزند صغیر دارند اگر برای مراسم پس از مرگ خود وصیت به برداشتن از ثلث نکنند ، نمی توان از سهم صغیر برای این مراسم به غیر از کفن چیزی برداشت .
14–مردی که از دنیا می رود به طور طبیعی و به حکم اسلام پدر او یعنی پدربزرگ فرزندان صغیرش ، قیم و سرپرست آنان خواهد بود ، و همینطور پدر پدربزرگ اما اگر آنها در قید حیات نباشند ، در صورتی که سرپرستی ، برای فرزندان صغیر خود تعیین نکنیم تعیین سرپرست باید توسط حاکم شرع صورت پذیرد .
15– منظور از فرزندان صغیر ،فرزندانی است که به سن تکلیف یعنی بلوغ نرسیده اند .
16– تمام بدهی های انسان پس از مرگ ،حال و نقد می شود یعنی باید اول همه را قبل از هر چیز پرداخت کنیم .
17– اگر برخی از وارثان میت حاضر به پرداخت دیون میت نباشند هرکسی که به او ارث می رسد باید از ارثیه، همه دیون او را بپردازد .
18– بهتر است در وصیت ها از وصیت به اموری که موجب زحمت بازماندگان می شود مانند انتقال جنازه به جای دیگر و یا چگونگی برگزاری مراسم و امثال آن اجتناب کنیم .
19 - بهتر است در وصیت به یک سوم یعنی ( ثلث ) بخش معینی از دارائی را تعیین کنیم تا به اندازه یک سوم از همان بخش برداشته شود مثلا از خانه یا مغازه یا پول های نقد ، زیرا وصیت به یک سوم ، از مجموع دارائی برای وارثان موجب زحمت خواهد بود .
20– وصیت برای خویشاوندان نیازمندی که وارث نیستند مستحب است و در روایات تاکید فراوانی به آن شده است .
21– انسان می تواند برای آن که همسرش پس از مرگ او گرفتار مشکلاتی در مسکن نشود در زمان حیات خود ،حق استفاده از خانه مسکونی خود را به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار کند و در نتیجه با مرگ شوهر استفاده از خانه مسکونی در اختیار همسر خواهد بود و پس از فوت او خانه میان وارثان تقسیم می شود به این کار در اصطلاح فقه اسلامی ( حبس ) و یا ( عمری ) می گویند یعنی مرد به همسرش می گوید حق استفاده از خانه مسکونی خودم را واقع در .............. تا زمان حیات شما به شما واگذار نمودم ، و پس از آن همسر می گوید پذیرفتم .
لازم به یادآوری است ، در این صورت خانه از ملک شوهر و پس از مرگ او از ارثیه وارثان بیرون نمی رود . برای توضیح بیشتر به کتاب تحریر الوسیله امام خمینی پایان ( کتاب الوقف ) مراجعه فرمائید ، هم چنین انسان می تواند استفاده از تمامی اثاث خانه را به همین شکل به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار نماید بسیار مناسب است که این امور در وصیت نامه آورده شود .
22 – نام مرجع تقلید خود را در وصیت نامه بنویسیم . زیرا فتوای مراجع تقلید در برخی از احکام متفاوت است و اطلاع از مرجع تقلید در کیفیت عمل به وصیت لازم است . متن وصیت نامه
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند :مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ وَصِيَّة مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً .
کسی که بدون وصیت از دنیا برود مرگش مرگ جاهلی خواهد بود . شیخ حر عاملي (ره) ، وسائل الشيعه ، ج19،ص 259 .
الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
اینجانب ......................... فرزند ............................... در تاریخ .........................................
در کمال صحت ، سلامت و اختیار به موارد ذیل و صیت می کنم ، وصیت نامه های دیگر، قبل از این تاریخ از درجه اعتبار ساقط می باشد . این بخش اول : تعیین وصی ، ناظر و قیم برای اطفال صغیر
1 - وصی خود قرار دادم جناب ................................
2 - ناظر بر انجام وصیت جناب ............................... 3 - سرپرست و قیم فرزندان صغیرم جناب .............................وصیت نامه در پنج بخش تنظیم شده است
بخش دوم : بدهکاری ها ، اموالی که امانت گرفته ام و حقوقی که بر عهده دارم (اعم از حق الله مانند نماز و روزه و ... و حق الناس ) بدهی های اینجانب به شرح زیر می باشد :
1 - تمام مهریه همسرم خانم ................................. که مبلغ .......................... می باشد
2 -خمس در آمد های اینجانب از سال خمسی گذشته تا تاریخ فوت (سال خمسی اینجانب در تاریخ ...................... می باشد ) 4 – مبلغ .............................. زکات از سال های گذشته . 5 -حج واجب یعنی حج تمتع 6- به افراد زیر این مبالغ را بدهکارم :
الف : آقای .............................. مبلغ ..............................
ب : آقای .............................. مبلغ .............................. ج : آقای .............................. مبلغ ............................. اموالی که امانت گرفته ام
از افراد زیر این اموال را به امانت گرفته ام . الف : آقای .............................. .............................. ب : آقای .............................. .............................. ج : آقای .............................. .............................. حقوقی که بر عهده دارم ( اعم از حق الله مانند نماز و روزه و ... و حق الناس ) 1- ................................ 2-.................................. 3- ................................ |
السَّلامُ عليكم جميعاً و رحمة الله وبركاتُهُ
كُلُّ جُلُوسٍ فِي الْمَسْجِدِ لَغْوٌ إلاّ ثلاَثةٌ: قرائةُ مُصلٍّ، أوْذِكرُ اللّهِ، أوْ سائِلٌ عَنْ عِلْمٍ.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) :
هر نشستنی در مسجد بيهوده است ،
غررالحکم ، ج4 ، ص 44 ، ح 5214
سوره نور ، آیه 30